آشنایی با دوربین های دوچشمی در سریع ترین زمان ممکن

با سلام

ورود شما را به دنیای دوربین های دوچشمی خوش آمد میگوییم

برای  خرید یک دوربین خوب و کاربردی شما باید حداقل با کلمات و مفاهیم زیر آشنا باشید:

زوم دوربین؟

قطر لنز دوربین؟

برد دوربین؟

کاربرد های مختلف زوم ها و دوربین ها با قطر لنز مختلف؟

چرایی تفاوت قیمت دوربین های دوچشمی در عین زوم یکسان…

در این مقاله میخواهم به شما کمک کنم تا اطلاعات و نکات مفیدی در مورد نحوه انتخاب بهترین دوربین شکاری مبتدیان برای نیازهای خود بیابید.

هنگام خرید دوربین شکاری مبتدیان باید فاکتورهای زیادی مانند بزرگنمایی، اندازه لنز شیئی، میدان دید، کیفیت نوری، دوام، وزن و ویژگی های خاص را در نظر گرفت.

– بزرگ‌نمایی (Magnification):  این عامل نشان می‌دهد که چقدر تصویر را نزدیک‌تر می‌بینید. بزرگ‌نمایی با عدد x نشان داده می‌شود.

برای مثال، یک دوربین دوچشمی با بزرگ‌نمایی 10x تصویر را 10 برابر نزدیک‌تر نشان می‌دهد. هر چه بزرگ‌نمایی بالاتر باشد، تصویر را با جزئیات بیشتر مشاهده خواهید کرد.

اما بزرگ‌نمایی زیاد هم بستگی به کاربرد و نحوه استفاده شما دارد و همیشه و در همه شرایط  خوب نیست. زیرا باعث محدود شدن زاویه دید (Field of View) و کاهش روشنایی تصویر (Brightness) می‌شود. همچنین، حرکات کوچک دست را در تصویر تضعیف می‌کند و نگه‌دارنده (Tripod) لازم خواهید داشت. اما برای کاربرد های نجومی و دیده بانی گریزی نیست و باید با استفاده از پایه و تکیه گاه مطمئن استفاده کرد .

راهنمای خرید دوربین شکاری دوچشمی
تفاوت بزرگنمایی ها در دوربین های دوچشمی

– قطر لنز (Lens Diameter): این عامل نشان می‌دهد که لنز چقدر نور را جذب می‌کند. قطر لنز به میلیمتر و با عددی جلوی mm نشان داده می‌شود.

برای مثال، یک دوربین دوچشمی با قطر لنز 50mm نور بیشتری را جذب می‌کند تا 25mm. هر چه قطر لنز بزرگ‌تر باشد، تصویر را روشن‌تر و واضح‌تر خواهید دید.

اما قطر لنز بزرگ هم همیشه خوب نیست. زیرا باعث افزایش وزن و حجم دوربین می‌شود و حمل آن را سخت‌تر می‌کند که ممکن است بر راحتی و تحرک شما تأثیر بگذارد.

برای شکار، اندازه لنز شیئی 30 یا 40 میلی‌متر معمولاً توصیه می‌شود، زیرا لنزهای کوچک‌تر ممکن است انتقال نور کافی را نداشته باشند و لنزهای بزرگ‌تر ممکن است بیش از حد دست و پا گیر باشند.

راهنمای خرید دوربین شکاری دوچشمی

برد هر دوربین چقدر است؟

کلمه برد بیشتر برای میزان پیمایش گلوله پس از پرتاب از دهانه تفنگ بکار میرود و در بحث دوربین شکاری بیشتر بزرگنمایی و وضوح تصویر مطرح میباشد .

بنابر این دوربین شکاری با برد ۱۰۰ کیلومتر هم وجود دارد و مثلا یک دوربین با بزرگنمایی ۲۰ برابر فاصله ۱۰۰ کیلومتری را برای شما به نزدیکی ۵کیلومتری میاورد .

میزان وضوح و تفکیک این تصویر هم بستگی به خیلی عوامل دیگر از جمله کیفیت ساخت دوربین شکاری و درصد عبور نور از این اپتیک و کواتینگ های روی لنز ها و شرایط آب و هوایی اون لحظه دارد . در بزرگنمایی ها ی مختلف شما تصاویر متفاوتی از سوژه مورد نظر را خواهید دید .

پس چی شد؟ اقا در دوربین کلا برد مطرح نیست… شما ماه رو هم با اون فاصله میتونید تماشا کنید.. چیزی که مطرحه اینه که زوم شما چند هست و فاصله شما تقسیم بر اون زوم میشه

مثلا دوربین با زوم 10 برابر یک سوژه با فاصله 8 کیلومتری رو براتون میاره در 800 متری ( انگار دارین با چشم خودتون در 800 متری سوژه را تماشا میکنین)

حتی اگه دوربین عکاسی تون رو هم بزارین پشت لنز دوربین دوچشمیتون انگار دارین با دوربین عکاسیتون در 800 متری سوژه ازش عکس میگیرین.( حالا اگه دوربین عکاسی شما هم  بتونه جداگانه زوم کنه که دیگه خیلی نزدیک میشین به سوژه… چه شود!!! )

 مهم خب پس عبارت زوم دوربین هرچی بیشتر بهتر درسته؟؟؟؟   نهههههه

چراا ؟؟؟!؟

الان توضیح میدم

دوستان ببینید این دوربین هایی که توی بازار میبینین مثلا روش زده 50×50-20  ( یعنی از زوم 20 الی 50 برابر!! در قطر لنز 50 ) این دوربین ها کلا سر کاریه و کاملا پولتونو ریختین دور!

هیچ انسان عاقل و مطلعی فریب همچین عددی رو نمیخوره و هیچ شرکت حقیقی ای همچین دوربینی رو تولید نمیکنه!

از هر لنزی تا یه حدی میشه زوم گرفت و شرکت های معتبر مثلا از دهانه لنز ۵۰ میلیمتر نهایتا 10 الی  20 یا 22 برابر زوم میگیرند اما بیشتر نه  چون با کاهش روشنایی مواجه میشوید .

دلیل این مطلب مفهومی هست به نام قطر مردمک خروجی… فیلم زیر رو ببینید

آموزش قطر مردمک خروجی در دوربین

نکته : مردمک چشم انسان در روز حدود 4 تا 5 میلی متر بوده و در افتاب شدید تا 3 میلی متر هم تنگ شده و در شب تا حدود 7 میلی متر باز میشود!
خب پس متوجه شدید که
شرکت های مطرح یک دوربین با لنز ابجکتیو 50 میلی متری را:
*مجهز به زوم های 7 ( با قطر مردمک خروجی تقریبا 7 میلی متر جهت فعالیت هایی که باید نور زیادی به چشم ها برسد مثل شرایط شب مانند نجوم یا دریا نوردی )
*مجهز به زوم 10 ( قطر مردمک خروجی 5 ) جهت فعالیت های رزومره استاندارد
*مجهز به زوم 12 ( قطر مردمک خروجی 4.2 ) جهت زوم بالاتر و باز هم استاندارد 
*مجهز  به زوم  15 الی 20 یا نهایتا 22 میکنند  ( قطر مردمک 3.2 تا  2.5 ) جهت  زوم بالاتر جهت دیده بانی و ستاره شناسی ،   در عین داشتن تصویر با کیفیت مطلوب میکنند و زوم های بالاتر ( که قطر مردمک خروجی دوربین کمتر میشود را استفاده نمیکنند چون تقریبا تصویری نمیماند که بخواهید ببنید!! )
توجه داشته باشید اگر  برای مثال یک دوربین 50×7 را با قطر مردمک خروجی تقریبا 7 میلی متر خریداری کنید در صورتی میتوانید از همه توان نوری دوربین استفاده کنید که مردمک چشم شما هم 7 میلی متر باز باشد ( یعنی در شرایط شب! ) و اگر در روز که مردمک چشم شما 5 میلی متر است از آن استفاده کنید تصویری که به چشمان شما میرسد هیچ فرقی با دوربینی که 5 میلی متر قطر خروجی مردمک دارد ندارد چرا که از  7 میلی متر خروجی مردمک ، 5 میلی متر آن وارد چشمان شما میشود!

ویژگی های دیگر

– جنس بدنه (Body Material): این عامل نشان می‌دهد که دوربین از چه موادی ساخته شده است. جنس بدنه تاثیر بسزایی بر مقاومت، سبکی و زیبایی دوربین دارد. برخی از جنس‌های رایج بدنه عبارتند از:

 – پلاستیک (Plastic): این جنس سبک و ارزان است، اما کمتر مقاوم و با کیفیت است.

  – فلز (Metal): این جنس سنگین و گران است، اما بیشتر مقاوم و با کیفیت است.

  – کامپوزیت (Composite): این جنس ترکیبی از پلاستیک و فلز است که مزایای هر دو را دارد.

– پوشش لنز (Lens Coating): این عامل نشان می‌دهد که لنز با چه ماده‌ای پوشیده شده است. پوشش لنز تاثیر زیادی بر کاهش بازتاب نور، افزایش روشنایی تصویر و جلوگیری از خط و خش دارد. برخی از پوشش‌های رایج لنز عبارتند از:

  – بدون پوشش (Uncoated): این لنز هیچ پوششی ندارد و باعث بازتاب حدود 5 درصد نور می‌شود.

 – پوشش ساده (Coated): این لنز با یک لایه پوشش دارد و باعث بازتاب حدود 1.5 درصد نور می‌شود.

 پوشش چندگانه (Multi-Coated): این لنز با چند لایه پوشش دارد و باعث بازتاب حدود 0.5 درصد نور می‌شود.

 پوشش کامل چندگانه (Fully Multi-Coated): این لنز با همه سطوح شیشه‌ای پوشیده شده است و باعث بازتاب حدود 0.25 درصد نور می‌شود.

– اندازه  عدسی شیئی برای دوربین شکاری مبتدیان:

قطر لنزهای جلویی دوربین دوچشمی است که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، دوربین دوچشمی 42×8 دارای بزرگنمایی 8x و اندازه عدسی شیئی 42 میلی متر است.

هرچه لنز شیئی بزرگتر باشد، دوربین دوچشمی نور بیشتری می تواند جمع آوری کند، که باعث بهبود روشنایی و وضوح تصویر، به خصوص در شرایط کم نور می شود.

 

– میدان دید برای دوربین شکاری مبتدیان:

میدان دید در دوربین شکاری این پهنای ناحیه ای است که می توانید از طریق دوربین دوچشمی ببینید که بر حسب درجه یا فوت در 1000 یارد اندازه گیری می شود.

به عنوان مثال، میدان دید 6.5 درجه یا 341 فوت به این معنی است که شما می توانید عرض 341 فوت را در فاصله 1000 یارد ببینید.

هرچه میدان دید وسیع تر باشد، مکان یابی و تعقیب اجسام متحرک مانند حیوانات آسان تر است. با این حال، میدان دید به بزرگنمایی و طراحی نوری دوربین دوچشمی نیز بستگی دارد و معمولاً با افزایش بزرگنمایی کاهش می یابد.

برای شکار، میدان دید حداقل 300 فوتی مطلوب است، زیرا میدان دید باریک تر ممکن است آگاهی موقعیتی شما را محدود کند و باعث شود فرصت ها را از دست بدهید.

کیفیت اپتیکال در دوربین شکاری مبتدیان:

کیفیت اپتیکال در دوربین شکاری مبتدیان به کیفیت عدسی ها و منشورهای تشکیل دهنده دوربین دوچشمی و همچنین پوشش هایی که روی آنها اعمال می شود اشاره دارد.

کیفیت اپتیک بر وضوح، کنتراست، وفاداری رنگ و اعوجاج تصویر و همچنین میزان نوری که منتقل و منعکس می شود تأثیر می گذارد.

اپتیک‌های باکیفیت‌تر معمولاً دارای لایه‌های متعددی از پوشش‌های ضد انعکاس هستند که باعث کاهش تابش نور و افزایش انتقال نور می‌شوند و همچنین پوشش‌های تصحیح فاز دارند که وضوح و کنتراست تصویر را بهبود می‌بخشند.

اپتیک های با کیفیت بالاتر همچنین دارای مواد شیشه ای بهتری هستند، مانند شیشه ED (پراکندگی نوری  فوق العاده کم) یا شیشه HD (با وضوح بالا) که انحراف رنگی و حاشیه رنگ را کاهش می دهد و رنگ های دقیق و واضح تری تولید می کند.

اپتیک های با کیفیت بالاتر نیز دارای منشورهای بهتری مانند منشورهای سقف یا منشورهای Porro هستند که بر شکل و اندازه دوربین دوچشمی و همچنین تراز و همراستایی لنزها تأثیر می گذارد.

اپتیک های با کیفیت بالاتر معمولاً باعث عملکرد و دوام بهتر و همچنین هزینه و وزن بالاتر می شود.

دوام در دوربین شکاری مبتدیان

دوام در دوربین شکاری مبتدیان به توانایی دوربین دوچشمی در تحمل شرایط و ضربه های سخت مانند آب، گرد و غبار، مه، شوک و تغییرات دما اشاره دارد.

دوربین شکاری باید به اندازه کافی بادوام باشد تا بتواند در برابر عوامل و برخوردهای خشن که ممکن است در مزرعه رخ دهد زنده بماند.

برخی از ویژگی‌هایی که دوام دوربین دوچشمی را افزایش می‌دهند، زره لاستیکی است که چسبندگی و ضربه‌گیری بدون لغزش را ایجاد می‌کند،

ساختار ضد آب و ضد مه که از ورود رطوبت و مه به دوربین‌های دوچشمی جلوگیری می‌کند و پاکسازی نیتروژن یا آرگون که هوای داخل دوربین دوچشمی را با گاز بی اثری جایگزین می کند که از خوردگی و تراکم داخلی جلوگیری می کند.

وزن در دوربین شکاری مبتدیان

وزن در دوربین شکاری مبتدیان این به جرم دوربین دوچشمی اشاره دارد که بر حسب اونس یا گرم اندازه گیری می شود.

وزن دوربین دوچشمی بر راحتی و راحتی شما تأثیر می گذارد، زیرا دوربین های دوچشمی سنگین تر ممکن است باعث خستگی و فشار روی گردن و شانه های شما شوند، به خصوص اگر آنها را برای مدت طولانی حمل کنید.

وزن دوربین دوچشمی به اندازه لنزها، نوع منشورها، کیفیت مواد و وجود امکانات اضافی بستگی دارد. برای شکار، وزن کمتر از 30 اونس یا 850 گرم ترجیح داده می شود، زیرا دوربین های دوچشمی سنگین تر ممکن است بیش از حد سنگین و دست و پا گیر باشند.

نتیجه گیری نهایی

بنابر این اگر میخواهید در ابتدای امر دوربین خوبی را خریداری کنید که بابت موارد فوق الذکر خیالتون راحت باشه و همه نکات گفته شده در تولید دوربین شما رعایت شده باشد بهتر است دوربین خود را از برند ها ی مطرح جهانی انتخاب کنید نه از مارک های گمنام.

برند های مطرح جهانی همچون :

سواروسکی  ، زایس ، اشنایدر ، بوشنل ، نیکون ، ورتکس ، ونگارد ، الیمپوس ، لایکا ، کاهلس ، میوپتا ، یوکو ، بایگیش ، آسیکا  و….

 

 لازم و ضروری است فیلم های آموزشی زیر را با دقت ببینید:

دامنه دید و زوم در دوربین های دوچشمی شکاری

 

علت تفاوت قیمت در دوربین ها ( کیفیت دوربین )

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *